כאשר בשנות השבעים והשמונים החלו להתארגן הקטגוריות המוכרות בעולם הרכב והעניין של מותגי יוקרה נעשה מסודר יותר, יצרנים כאלה לא מיהרו להציע דגם של משפחתית קומפקטית. "לא יקנו את זה, זה יהיה יקר מדי למשפחה הרגילה, קטן מדי עבור הלקוח האופייני".

ובכל זאת, בשנות התשעים החלו מותגי היוקרה הגרמניים ללכת לכיוון הזה, לא רק כדי להגדיל מכירות אלא גם כדי להעניק ללקוחות את כרטיס הכניסה לעולם שלהם.

ב.מ.וו החלה בכך באופן לא מלא עם גרסת קומפקט ב-1993 שהתבססה על סדרה 3. מרצדס מצדה הציגה ב-1993 את קונספט ויז'ן A93 במבנה שונה לחלוטין מהמקובל, וזה התגשם ל-A קלאס ב-1997. הייתה זו אודי – אז חדשה כמותג יוקרה, לאחר שהוכרזה ככזה ב-1994 – שהציגה ב-1996 את A3: מכונית משפחתית של מותג יוקרה.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

הרעיון המקורי
אותה מרצדס A קלאס מ-1997, הבטיחו במרצדס, "קצרה מסופרמיני אך מרווחת מסדרה E". תכנון ייחודי שהתבסס על מיקום המכלולים ברצפת "סנדביץ'" הביא ליצירת רכב עם צללית של מיניוואן בגלל ממד גובה חריג. אותה רצפה יכולה הייתה לאכסן גם מיכל מימן או סוללות, וגרסה חשמלית אכן פותחה בדור השני בסיוע טסלה.

והייתה גם יריבה מיידית על הכוונת, גולף של פולקסווגן בגרסאות היותר יקרות שמאוד הצליחה, אבל נראה כי רק אודי כיוונה למקום הנכון. ב.מ.וו, בכל אופן, הציגה את סדרה 1 ב-2004 עם הנעה אחורית. ומרצדס? היא נשארה עם אותו מבנה ייחודי במשך 15 שנים.   

רק ב-2011, לקראת הדור השלישי של A קלאס, פנתה מרצדס לדרך המוכרת יותר והציגה את 'קונספט A', דגם סדרתי שראה אור ב-2012. הייתה זו האצ'בק במבנה רגיל ובעיצוב שהרשים מאוד, וזה עשה את A קלאס ההיא ללהיט שתורגם ל"בום" המכירות של המותג בעשור הקודם.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

עבור מרצדס, אותה A קלאס – עם פלטפורמת הנעה קדמית ראשונה מסוגה עבורה – הייתה בסיס לדגמים רבים שבאו בהמשך: B קלאס, CLA ו-GLA, ואותן סדרות קומפקטיות היו אחראיות לרבע מכלל המכירות של המותג. ב-2018, עם הצגת הדור הרביעי והנוכחי, ציינו במרצדס מכירת שלוש מיליון מכוניות מסדרה A ו-5,555,555 מהסדרות הקומפקטיות.

ההקשר הרחב
באוקטובר 2022 הכריזה מרצדס על מתיחת פנים ל-A קלאס, כעת היא כאן – ובין לבין למדנו שלא תהיה לה יורשת. מרצדס, בד בבד עם המעבר לחשמל, מכוונת לצמצום הדגמים; אחדים אינם רווחיים מספיק, אחרים אינם נמכרים כנדרש. אבל כרגיל התמונה יותר מורכבת: להאצ'בק המכוונת בעיקר לאירופה, כך למדנו עם חשיפת CLA קונספט במינכן, לא יהיה דגם ממשיך, אבל דגמים קומפקטיים אחרים גלובליים יותר – כמו CLA, גרסת 'שוטינג ברייק' שלה וכמובן דגמי הפנאי החולקים אותה רצפה – ימשיכו. 

המצב לאשורו
ובכן, מה השתנה באותה מתיחת פנים? נעשו שינויים קוסמטיים בחוץ ובפנים והמולטימדיה שודרגה; בבנזין מערך היברידי מתון (48 וולט); גרסת 2.0 ליטר רק בהנעה כפולה והביצועים שלה טובים מעט פחות; ב־250e מנוע חשמלי משופר ב־5 כ"ס; גרסת AMG 45 מוצעת רק במהדורת S. 

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

בכל הקשור למכונית שקיבלנו למבחן, A180, לזו אותו מנוע טורבו-בנזין 1.3 ליטר שפותח עם רנו, ובמערך ההיברידי המתון מנוע חשמלי המייצר 14 כ"ס ו-15.3 קג"מ. ההספק כשהיה, 136 כ"ס (ב-5,500 סל"ד); המומנט לא; כעת 23.5 קג"מ ב-1,660-3,000 סל"ד, קודם 20.4 קג"מ ב-1,460 סל"ד. התיבה כקודמתה, דו-מצמדית עם 7 הילוכים. הביצועים ללא שינוי: 9.2 שניות ל-100 קמ"ש ועד ל-215 קמ"ש.

בקרוב תגיע לכאן הגרסה ההיברידית-נטענת 250e ובהיצע גם גרסאות AMG, גם 35 וגם 45S; לשתיהן הנעה כפולה, 306 ו-421 כ"ס בהתאמה; גרסת הסדאן לא תגיע לכאן.

כמו בדגם המקורי, גם לאחר מתיחת הפנים בגרסאות החלשות מתלה אחורי פשוט יותר, קורת מתח, ואילו בחזקות רב-חיבורי.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

המחירים בגזרה הקומפקטית-יוקרתית עלו כמו שמדגימה זאת מרצדס A קלאס המחודשת. הגרסה הנבחנת מוצעת החל ב-310,000 שקלים ברמת האבזור 'פרמיום', הכוללת בין השאר תאורת לד, חישוקי "17, גג זכוכית. ב'פלטינום' שנבחנה ועולה 330,000 שקלים גם חישוקי "18, מפתח חכם, מחוונים גדולים יותר.

כמתבקש עכשיו
וכך, חמש שנים לאחר תחילת שיווק הדור הנוכחי בארץ מגיעה לחניה הגרסה המחודשת – ובהתאם לתקופה וברוח הימים האלה זו צוותה מיד למסע ההופעות הנודד של להקת פונץ' שלנו ברחבי הארץ (אלי שאולי הוא גיטריסט הלהקה מיומה הראשון; העורך).

נכון, A קלאס אינה גדולה, תא המטען שנפחו 355 ליטרים אינו ענק – אבל המבנה שלו שימושי ומאפשר למלא אותו ציוד רב, כולל שתי גיטרות ומגברים; התופים נשלחו ברכב פחות מיוחס. הפעם הצפנו לניר דויד שבעמק המעיינות.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

נראית טוב
הדור הרביעי של A נראה קרוב בעיצובו לזה שקדם לו, אך הפרופורציות נכונות יותר והקווים נקיים יותר. המרכב הוא הארוך ביחס למתחרים – בסיס גלגלים 273 ס"מ, האורך 442 ס"מ.

לאורך מכסה המנוע עדיין שתי בליטות נאות, ובחזית סבכה ויחידות תאורה עדכניות. מאחור עודכנו הדיפיוזר ויחידות התאורה ופריטים נוספים זכו לביצוע מדויק יותר. חישוקי "18 חדשים משלימים תמונה מאוד יפה.  

כבר בהתנעה מציגות יחידות התאורה החדשות את חוכמתן במפגן מרשים. בדרך חזרה, בכבישי העמק החשוכים, הן פועלות היטב ומשנות את שטח הכיסוי בהתאם לתנועה ולתנאים.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

גם בתא הנוסעים השינויים אינם גדולים, אבל אלה משפרים את המופע בפנים; הריפוד והדיפון החדשים (דמוי עור בגוונים חדשים) ותאורת האווירה תורמים אף הם ליצירת אווירה יוקרתית.

המולטימדיה כאמור שודרגה, מיישרת קו עם זו המשרתת את הדגמים החדשים של מרצדס. השליטה במערכות נעשית דרך צג המגע הרחב שנראה מעט קטן או דרך פקדי ההגה, ומהלך זה פינה את הקונסולה המרכזית וכעת היא שימושית יותר. תפעול בקרת האקלים חיצוני אך התצוגה בצג מעט קטנה וחלקה מוסתר לעיתים על-ידי ההגה. באופן שאינו הולם, בקרת האקלים אינה מפוצלת ואין פתחי מיזוג מאחור. 

בגלל מחסור בקיצורי דרך חיצוניים תפעול מערכות מסוימות דרך הצג דורש תשומת לב נוספת גם בגלל גודל האייקונים. עם זאת יש עדיין תפעול חיצוני לעוצמת השמע ולמצבי הניהוג. גלגל ההגה החדש נאה, אך פקדי המגע שעליו, כרגיל במרצדס, אינם נוחים לתפעול.

המושבים המחודשים נאים ונוחים, וכך גם התפעול החשמלי המפורט שלהם. תנוחת הנהיגה נמוכה וספורטיבית באופן ועדיין אינה מוגזמת.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

מאחור המרחב נאה ומספק, מרווחי הרגליים טובים מאוד – בכל זאת הקומפקטית עם בסיס הגלגלים הארוך ביותר – אך מנהרת ההינע במרכז בולטת מדי, וכאמור חסרונם של פתחי מיזוג מפריע.

מבצעת בהתאם
למרות שלפי המפרט נתוני המנוע אינם מרשימים, הרכב יוצא מהמקום היטב; מנוע חשמלי, כמו שיש במערך ההיברידי-מתון כאן, יודע לעשות דברים כאלה. בעליות ובעקיפות הכושר טוב, גם אם לא כמו ביציאה או בסל"ד ביניים; אין טעם למשוך לסל"ד גבוה שם גם הצליל אינו מזמין. עם זאת רעש המנוע לרוב מבודד היטב.

גם תיבת ההילוכים, שאינה מהירה במיוחד, פועלת באופן נעים. במצב 'חיסכון' הרכב נוטה יותר לנתק את מנוע הבנזין בשיוט ולא תמיד זה נחוץ. ביום יום במצב הרגיל המערכת תבצע את הניתוק באופן נעים ולא מטריד.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

צריכת הדלק הייתה מצוינת – 14.7 ק"מ/ל' בתוואי המבחן, 17.2 ק"מ/ל' בשיוט.

צירי תנועה
המבנה והעיצוב של מרצדס A קלאס מבטאים היטב גם את יכולתה הדינמית. היא מתנהלת בקלילות בדרכים מעוקלות ומגיבה בנחישות להפניית ההגה, עם כניסה נכונה ומהנה לפנייה ויכולת גבוהה בשינויי כיוון מהירים. הרכב מאוד יציב גם במהירויות גבוהות, ורכינת המרכב מדודה. כצפוי, המנוע הזה אינו מאתגר באמת את הרכב, אבל ברור עם הנהיגה שהבסיס טוב. לבלמים פעולה טובה ביכולת ובמינון.

נוחות הנסיעה טובה יותר ככל שעולה המהירות, והתחושה שהרכב השתפר ביחס לזה שלפני החידוש וכי הוא נעים יותר. במהירות עירונית מאוד איטית שיבושים גדולים וחיבורי כביש בולטים מורגשים, אך הבולמים עובדים ומטפלים במפגעים. מחוץ לעיר נוחות הנסיעה טובה מאוד, ואילו רעשי הכביש בולטים.

מרצדס A180 - מבחן דרכים (מתיחת פנים)
צילום: אלי שאולי

מחיר הזוהר
בימי הזוהר של הקומפקטיות-היוקרתיות, מחיריהן לא היו מאוד רחוקים מאלה של המשפחתיות הרגילות בגרסתן החזקה והמהודרת יותר. אבל אלה הראשונות התייקרו משנה לשנה – ובמרצדס זה בולט יותר.

מרצדס A קלאס המחודשת גדולה מהמתחרות, נאה מאוד ויהיו רבים שיטענו כי היא הנאה מסוגה. סביבת הנהג שלה עשויה היטב ומושכת, הביצועים בסדר גמור, צריכת הדלק מצוינת, היכולת הדינמית מכובדת ונוחות הנסיעה לרוב טובה עד טובה מאוד.

אבל ביחס לגרסה שנמצאת בבסיס המבחר של הדגם, עם נתוני הספק כפי שהם ומפרט אבזור לא מלא כנדרש, מחירה – 330,000 שקלים – יקר באופן מוגזם, גם בהשוואה למתחרות הישירות.